Horgolj pólófonalból!

Bármitartó

Bármitartó

Gyorsfestés örömhorgolással

2018. március 07. - Bármitartó

Mondtam már nektek, hogy mennyire szeretem a WSC horgolható fa alapokat? Szerintem már nagyon sokszor, de most elárulom a legnagyobb titkát.

Olyan alkotó emberekkel hozott össze, akikkel valószínűleg sohasem találkoztam volna. Térben és időben átívelő együttműködések jöttek már létre általa, összekapcsolt több fajta művészeti ágat. Ezekből az együttműködésekből pedig eddig kivétel nélkül valami olyan csoda lett, amit kár lett volna nem létrehozni. Mintha ez a kis fa lapocska valami ökumenikus alkotói útlevél lenne határok nélkül.

Pár héttel ezelőtt egy közös ismerősünk kapcsolt össze minket Janesszal, aki fest. Viszont nem ecsetet és hagyományos festéket használ, hanem festékszóró spray-t, a tempója pedig elképesztő.

A festéseiről kis filmeket forgat, ahol megmutatja az alkotási folyamatot teljes egészében. Hasonlót sem láttam még, pillanatok alatt születnek a teljesen sajátos, kissé futurisztikus, fantasy jellegű, álomszerű képek.

polofonal.png

Azt az infót kaptam, hogy Janesz nagyon tehetséges, nagyon laza és nagyon punk. Gondoltam, ebből a jellemzésből legalább egy rám is érvényes, alkossunk valamit közösen. Mindenki hozzárakja, amije van. Ő fest, én pedig horgolok, természetesen most is a kedvenc pólófonalaimmal.

Eddig két videó született, és bátran állíthatom, hogy jó barátok lettek a festékszórók és a pólófonalak. Először egy téli tájkép köré került egy felhőkék keret, majd egy izgalmas, vízi világos Bármitartó készítettünk.

Eláruljak egy műhelytitkot? Nem könnyű házi körülmények között videót készíteni. Volt itt minden: létra, mint állvány, ásványvizes palackkal lesúlyozott alátét textil, selfie botra szigszalagozott telefon, széltől feldőlt kameraállvány. 

 Ha pedig már túl vagytok a videókon, akkor ismerjétek meg jobban Janeszt és az ő speed painting világát.

Eszter - Bármitartó: Mi a speed painting lényege, honnan ered ez a fajta festési mód?

Janesz: Mivel ecset helyett festékszóróval dolgozunk, ennek lényege a gyorsaság. Valószínűleg az a legszebb az egészben, hogy néhány ügyes fogást alkalmazva percek alatt csodás képek születnek, így nem csak a képekkel, hanem annak elkészítésével is le lehet nyűgözni a közönséget. Remek bemutatókat lehet így tartani és videókon is jól néz ki.
Hogy honnan ered azt nem tudom, de tény, hogy világszerte sokan csinálják. Talán egyszer valami unatkozó művészettörténész ezt is fölkutatja majd, és száz év múlva ezzel a művészeti ággal is benne leszünk a dögunalmas művtöri könyvekben.

28381867_1834619793217080_1393919238_n.jpg

Eszter - Bármitartó: Mióta festesz, hol tanultad ezt a technikát?

Janesz: Hogy mióta festek azt leginkább az anyukám tudná megmondani. Biztos vagyok benne, hogy már pár napos koromban is képes voltam csodás műveket alkotni a kis fokhagyma festékszórómmal.  
Kisiskolás korom óta szeretek festeni-rajzolni. A videózás ötlete viszont csupán néhány hónapos. Tehát így a kettőt együtt összesen talán fél éve csinálom.

A spray festést tudomásom szerint sehol nem tanítják intézményesen. A saját leckéimet is internetes videókból vettem. Kismillió ilyen videó található a neten. Sokan kifejezetten oktató célzattal készítenek ún. "tutorial" videókat, és ezekben lépésről lépésre elmagyarázzák a különböző fogásokat és végigvezetnek egy-egy kép megfestésének a lépésein.

28342268_1836025963076463_552325775_o.jpg
Üldögéltem az ágyon, a székben, a vécén, a vonaton és unalmamban elkezdtem ezeket nézegetni. Jó pár órát,napot,hetet eltöltöttem ezek tanulmányozásával. Aztán amikor már éreztem gyomortájékon, hogy nem bírom tovább, amikor tudtam, hogy eljött életem nagy pillanata, amikor megremegett minden porcikám és már-már orgazmikus vágyat éreztem arra, hogy ezt kipróbáljam, fölpattantam és elsétáltam a legközelebbi festékboltba. 

Megvásároltam az összes alapszínt aztán mindet elpocsékoltam. Rövidesen visszamentem, hogy újra bevásároljak és még többet elpocsékoljak. Senkinek ne legyenek illúziói! A gyorsfestés pontosan olyan nehéz, mint amennyire egyszerűnek tűnik.

Amikor már 30-40 flakon festéket elpocsékoltam végre sikerült 1-2 olyan képet alkotnom amihez már a nevemet is mertem adni. (Mellesleg nem áll távol tőlem a festékek világa mivel diplomás szobafestõ vagyok, de az egy teljesen más műfaj)

Szóval a festék folyt és csöpögött, a képek pedig lassan elkezdtek kialakulni. Szinte mindent kipróbáltam, amit az interneten láttam, majd ezután jöttek a saját ötletek. És jönnek most is, minden nap.

04.jpg

Eszter - Bármitartó: Előre megtervezed a képeket vagy rögtönzöl festés közben?

Janesz: Amikor hozzáfogok a festéshez, mindig tudom, hogy mit akarok. Azért tudom, mert sokszor nem tudtam, de mégis hozzáfogtam. A végeredmény így pont jó volt alágyújtósnak a kandallómba. Nem is hinnétek, hogy a festékes papír milyen hevesen tud lángolni.

Ettől függetlenül mégis gyakran rögtönzök. A hirtelen jött ötleteket fejben megtervezem, és már fújom is a festéket. Nem is lenne értelme, ha nem így csinálnám. Általában mindig jól sikerül.

Vannak bevált formák amivel a festékszórós művészek dolgoznak (pl: körök, háromszögek, lángsablonok, szivacsfoltok... stb) ezeket a végtelenségig lehet mindenféle színekkel és ötletekkel felturbózni.

01.jpg

Eszter - Bármitartó: A felvételeken gyorsítva látszanak az események. Valójában mennyi ideig tart egy-egy festmény elkészítése?

Egy-egy ilyen kép átlag 5-10 perc alatt készül el. Ezt imádom benne a legjobban. Ez függ a méreteitől, az alkalmazott színek sokaságától és attól, hogy aznap mennyi kávét ittam.

Amikor videót készítek az a valóságban 30-60 perc. A kamerát beállítgatom, a fényekkel vacakolok, közelítek, távolítok, jobbra-balra tologatom, néha véletlenül felborítom, felveszem, letörölgetem róla a festéket, megnézem eltört-e...stb... :) Ez mind idő, de így is általában egy óra mire elkészül egy videó.

Van két jóbarátom, Kitti és Simon, akik remekül gatyába tudják rázni a videóimat. Az alap felvételből átlag öt perces videók születnek, alávágott zenékkel effektekkel, gyorsítással. Ezeket láthatjátok a Youtube csatornámon és a Facebook oldalamon

Eszter - Bármitartó: Dolgolztál már fára ezelőtt is?

Janesz: Alapozott farostra igen. Ennek nagyjából olyan a hatása, mint a festővászonnak. Ilyen horgolható szélű kis jópofaságot nálad láttam először. Imádtam! Óriási ötlet és még nagyobb élvezet volt vele dolgozni. Remélem lesz még hozzá szerencsém!

2018-01-25_11_29_05.jpg

Eszter - Bármitartó: Mik a terveid erre az évre?

Janesz: Lottó ötös, új autó, utazás a Holdra.... Ja? Hogy úgy? :)
Folyamatban van egy ötrészes videósorozat, ami öt különbözőképpen összefüggő festményt ábrázol majd. Ezen kívül fejben elkészült még két sorozat, amit szeretnék még az idén leforgatni. Ezek között rengeteg festmény és videóötletem van, és remélem festhetek még valami ultrakirály Bármitartós fa alapot.
Úgy érzem termékeny év lesz.

Ha több videót vagy még több festményt néznél Janesztól, akkor keresd a Janesz Paint Artot facebookon, vagy a youtube-on.

Csak, hogy ne egyen meg titeket a kíváncsiság, elárulom, hogy lesz még Janesszal közös gyorsfestés-örömhorgolás kombó a közeljövőben. 

18302244_1486402074745130_731130022_n.jpg

Szívesen látlak zárt facebook csoportomban, ahol több mint 4000 pólófonal rajongónak mutathatod meg alkotásodat, kérhetsz technikai tanácsot, ismerkedhetsz hasonló "fonal bolondokkal".
A csoporthoz itt tudsz csatlakozni.

Ha még csak ismerkedsz a pólófonallal, akkor szeretném a figyelmedbe ajánlani a youtube csatornámat, ahol több mint 30 érthető, ingyenes, saját gyártású videóval vezetlek be a pólófonalas horgolás rejtelmeibe lépésről-lépésre. Érdemes feliratkozni, így nem maradsz le egyetlen új részről sem!

Ha pedig pólófonalat fonalat szeretnél beszerezni látogasd meg a kedvenc üzletemet.

A bejegyzés trackback címe:

https://barmitarto.blog.hu/api/trackback/id/tr113723522

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása