Horgolj pólófonalból!

Bármitartó

Bármitartó

Ilyen tisztán még sohasem éreztem, hogy a hagyomány és a modernitás valójában nem két külön világ.

2017. október 12. - Bármitartó

Mikor útjára indult az Adj egy óra boldogságot! kampányom, akkor egy felhívás keretében kerestem közreműködő alkotótársakat, akik festenek nekem egy-egy WSC óralapot, amit én pólófonallal körbehorgolok, a kész közös alkotást pedig a közreműködő alkotó jótékony célra ajánlja fel.

Hirtelen jó sokan lettünk, a kézművesség és a képzőművészet legkülönbözőbb berkeiből, így tudtam, hogy közös munkával csodás órák fognak születni. Ez eddig a legizgalmasabb és legösszetettebb projekt, amiben eddig részt veszek.

A múlt héten egy beton-fa-pólófonal óra készült, és ezen a héten sem volt kisebb a kihívás, mert Varga Mónika - VM kalocsai hímzés festett, vagy, ahogy ő nevezi pingált nekem egy óralapot hagyományos kalocsai motívumokkal.

1_2.png

Az eheti közös alkotás Mónika választása szerint a Heim Pál gyermekkórház Ortopédiai szakrendelőjéhez fog kerülni. Kislánya születésekor csípővápa fejletlenség miatt kezelésre szorult, és élete első 6 hónapjában ide jártak kezelésre. Most 7 éves lesz, teljesen rendben van, olyannyira, hogy balettozik és néptáncol. Az ott dolgozók pedig Mónika szerint igazán megérdemelnek egy óra boldogságot.

Amikor kimondtam magamban azt, hogy kalocsai minta, a jellegzetesen színes virágok mellett egyből a hófehér szín jutott eszembe, így nem volt kérdés, hogy csakis ez a fonal jöhet majd szóba a horgolásnál. Nem csalódtam, valóban így lett tökéletes ez a közös alkotás. Bevallom, egy kicsit meghatódtam, mert ilyen tisztán még sohasem éreztem, hogy a hagyomány és a modernitás valójában nem két külön világ.

3_1.png

Tudtátok, hogy a kalocsai mintáknak komoly szabályrendszere van és mindegyik virág más jelentéssel bír? Hiányos ismereteimet hamar bővítettem a témakörben, mert nagyon érdekelt ezeknek a tarka mezei, réti, kerti virágoknak a története, ezért utánanéztem, hogy mi mindent érdemes tudni róluk.

Virágok jelentése például:

Rózsa (piros): szerelem, szenvedély
Rózsa (fehér): tiszta szeretet, távolságtartás 
Tulipán: nőiesség (legősibb motívumaink közé tartozik) 
Nefelejcs: hűség 
Ibolya: remény, szerénység, megújulás 
Gyöngyvirág: vidám csilingelés, szeretet 
Pipacs: heves, de mulandó fellobbanás, bódulat 

Pár éve újra virágzik a kalocsai hímzés, és egyfajta divat lett ilyen motívumokkal díszített ruhákat és kiegészítőket viselni. Begyűrűzött a tömegkultúrába is, azóta sokan készítenek ilyen holmikat, de csak kevesen ismerik és követik az igazi hagyományokat, és a tradicionális kalocsai hímzés szabályait.

Tudtátok?

A bordóval és pirossal hímzett rózsa közepe mindig citromsárga.
A rózsaszín virágokat sötétebb rózsaszínnel árnyalják, közepük sötétsárga.
A bimbó színe citromsárga és sötétsárga, külső szirmok általában sötétsárgák, ha van közepe az bordó vagy piros. 
A kéket, lilát saját sötétebb tónusával alkalmazzák. A kéknefejcset saját nefelejcs színű fonallal hímzik. Az ibolya alsó szirmai világos lilák, felső szirmai sötét lilák.
A szárakat és az osztott levelek felső részét sötétzölddel, alsó részét világoszölddel varrják. Az a levél, amelyik nincs felosztva, mindig világoszöld.

Ezek nem választás kérdései, hanem a hagyományőrzés fontos részei, azért, hogy valami úgy maradhasson, ahogy létrejött, és az utókor is ebben az eredeti formájában ismerhesse meg.

Jól tudja ezt Mónikai is, aki az édesanyjától tanult meg hímezni és már több mint 3 évtizede gyakorolja is ezt csodálatos hivatást. Kezei alatt születek már meg kalocsai motívumokkal díszített ékszerek, terítők, ruhadarabok, lábbelik százai, és az én legnagyobb szerencsémre nem csak hímzi, hanem pingálja is ezeket a motívumokat. 


Sőt! A tudását tovább is adja tanfolyamok keretében, így akár Te magad is elsajátíthatod a kalocsai hímzés készítését. A pontos időpontokat itt találod.

Nagyon élveztem a közös alkotást, remélem nektek is tetszik ez a kezdeményezés, és kíváncsiak vagytok a következő boldogság órákra is! Van, amelyik már nálam van, meghorgoltam, néhányat pedig még várok vissza hozzám. Mindegyiket szeretem. Szeretem, ahogy az alkotótársaim gondolkodnak a világról és ez megjelenik az alkotásukban, szeretem, ahogy a kezeim között kapják meg az órák a végleges karakterüket, szeretem, hogy jó célokat szolgálnak.

Mónikát itt találjátok még: Hímzés Kalocsai

Ha pedig alkotni támadt kedvetek (akár egy hasonló órát), akkor a WSC horgolható fa alapokat itt tudjátok megnézni.

18280960_1486402068078464_320602389_n.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://barmitarto.blog.hu/api/trackback/id/tr1712956469

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása